wtorek, 1 maja 2012

Lizaki ortograficzne

Ortografia to nie tylko problem dzieci, ale także często ludzi dorosłych. Właściwa edukacja od najmłodszych lat może jednak zaowocować doskonałą znajomością zasad ortograficznych i bezbłędną pisownią. Dzieci nie lubią uczyć się ortografii, ich zdaniem dorośli utrudniają sobie życie, przecież mogłoby być jedno u (ó), jedno h (ch) i jedno ż (rz).

Uczenie się  na pamięć zasad ortograficznych przynosi efekty, ale niewielkie. Musimy przecież pamiętać, że wśród dzieci są nie tylko te uczące się przez słuch, ale także te zapamiętujące wzrokowo czy wreszcie dzieci uczące się w działaniu.

Doskonałą pomocą są słowniczki ortograficzne, ale te wykonane samodzielnie przez dzieci. Mogą oni zapisywać w nich nowe, trudne wyrazy i wykonywać do nich ilustracje. Obecnie często w pakietach edukacyjnych są już gotowe,  kolorowe słowniczki ortograficzne, dziecko musi tylko w odpowiednim miejscu przykleić ilustracje do wyrazu.

W ramach edukacji polonistycznej, my jako studentki pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, wykonywałyśmy tzw. LIZAKI ORTOGRAFICZNE. Doskonały sposób na szybkie sprawdzenie, czy dzieci opanowały trudności ortograficzne, które wprowadziłyśmy na lekcji do tej pory. Każde dziecko ma na ławce takie lizaki i podnosi odpowiedni z nich po usłyszeniu słowa podanego przez nauczycielkę np. drzewo  -  wszystkie dzieci unoszą do góry lizak  z " rz".


Lizaki ortograficzne dzieci mogą samodzielnie wykonać, będą one wówczas bardziej kolorowe i pomysłowe niż te zaproponowane, najczęściej biało - czarne, przez nauczycieli. Przez to łatwiej mogą zapamiętywać dane trudności w wyrazach -  kojarząc na zasadzie kolorów czy nawet kształtów.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz